Vanaf 11 maart verplicht laadpalen aan nieuwe gebouwen in Vlaanderen

De Vlaamse overheid gaat fors inzetten op de toename van het aantal laadpunten in Vlaanderen . Wie na 11 maart een omgevingsvergunning aanvraagt voor gerenoveerde gebouwen of grotere nieuwbouwprojecten, zal in veruit de meeste gevallen meerdere laadpunten voor elektrische wagens op de parkeerplaatsen moeten voorzien en/of zal parkeerplaatsen moeten voorbereiden om later extra laadpalen bij te kunnen plaatsen. Wat u net moet voorzien zal afhangen van het gebruik van het gebouw, het aantal parkeerplaatsen, enz.


Niet-residentiële gebouwen
Voor nieuwe of gerenoveerde niet-residentiële gebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen moeten er minimaal twee laadpalen worden voorzien. 
Verder moet u meteen ook aan een latere uitbreiding van laadinfrastructuur denken door bij minstens een kwart van de parkeerplaatsen wachtleidingen of gelijkaardig te voorzien. Op deze manier kunnen de laadpunten later makkelijk uitgebreid worden en voorkomt u zo een lock-in. 

Gebouwen met een woonfunctie

Nieuwe residentiële gebouwen met twee of meer parkeerplaatsen, waarvoor vanaf 11 maart 2021 een bouwvergunning wordt aangevraagd, zijn verplicht om op elke parkeerplaats de nodige wachtbuizen of kabelgoten te voorzien. Dezelfde verplichting geldt ook voor oudere gebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen die een ingrijpende renovatie ondergaan en dus een omgevingsvergunning nodig hebben.


Verstrenging vanaf 2025

Vanaf 2025 gaat deze verplichting uitbreiden naar alle parkings van bestaande niet-residentiële gebouwen. Elke parking van een groot-handelszaak of een bedrijf met meer dan 20 parkeerplaatsen, moet tegen 1 januari 2025 beschikken over twee laadpalen. Ook al vragen ze tussen nu en dan geen omgevingsvergunning aan.


Verdere evaluatie door de Vlaamse regering

Ten laatste in 2024 zal de Vlaamse regering bovenstaande verplichtingen evalueren en zo nodig het ambitieniveau naar boven bijstellen. Gezien de verwachte elektrificatie van het Vlaamse wagenpark, valt een verstrenging van de betrokken wetgeving zeker niet uit te sluiten. Het voorzien van extra laadpunten t.o.v. de huidige verplichting lijkt – o.a. omwille van mogelijk wijzigende wetgeving – een verstandige strategie. 

Bij Profex en studie- en adviesbureau Exergie (samen met Profex een merk van United Experts NV) weten we als geen ander dat het kiezen van de juiste laadoplossing voor uw bedrijf niet eenvoudig is. Samen ondersteunen onze experten u hier graag in. Neem contact met ons op en verwacht persoonlijk advies op maat. 





DEEL DIT BERICHT:

Recente projecten