Digitaal afvalstoffenidentificatieformulier

Wist je dat er bij bijna elk transport van afval een digitaal afvalstoffenidentificatieformulier (AIF) aanwezig moet zijn? Maar wat houdt het precies in? En wie is er verantwoordelijk voor?


Odoo CMS - een grote afbeelding


Bij elk transport van afval moet er steeds een afvalstoffenidentificatieformulier (AIF) aanwezig zijn. Er zijn wel enkele uitzonderingen waar dit niet verplicht is.

Wie is er verantwoordelijk voor het AIF?

De verantwoordelijkheid van dit document ligt bij de afvalstoffeninzamelaar, -handelaar of -makelaar (IHM). Indien de afvalstoffenproducent zelf regelingen treft voor zijn afvalstoffen, is deze hier zelf verantwoordelijk voor.

2023: een overgangsjaar

Het identificatieformulier dat verplicht aanwezig moet zijn bij elk transport van afvalstoffen is sinds 1 januari 2023 digitaal. Dit digitale AIF moet opgesteld zijn door een systeem dat goedgekeurd is bij de OVAM. Maar aangezien er eind 2022 te weinig goedgekeurde systemen waren, heeft de minister van Omgeving beslist om 2023 als een overgangsjaar te zien. Beschik je dus nog niet over een digitaal AIF? Dan word je voorlopig niet bestraft.

Ondertussen zijn er een 5-tal door de OVAM systemen goedgekeurd

Hoe het gaat het afvalstoffenidentificatieformulier in zijn werk?

  • De gegevens moeten ingegeven worden voor het transport plaatsvindt. Deze worden gedateerd en ondertekend. Indien het gewicht niet gekend is bij het vertrek, mag de hoeveelheid ingevuld worden op de plaats van bestemming en moet een kopie van het AIF met vermelding van de hoeveelheid bezorgd worden aan de afvalstoffenproducent.

  • De afvalstoffenproducent dat zijn afvalstoffen laat ophalen door een IHM ontvangt ook een kopie van de ingevulde AIF. Deze documenten worden minimaal 5 jaar bewaard.

  • Bij het afleveren van uw afvalstoffen aan een afvalstoffeninzamelaar, -handelaar of -makelaar krijgt u ook een afgifte bewijs. Het digitale AIF voldoet hier ook aan en kan hiervoor dus ook gebruikt worden.


Wetgeving 

Vergeet niet dat de wetgeving van het afvalstoffenidentificatieformulier per gewest anders is. In Wallonië zijn de digitale AIF’s geldig. Moet je in Brussel zijn? Dan vraag je best eens bij de dienstenleverancier na  of het systeem daar ook erkend is.


Wacht niet te lang

Het blijft een groot implementatietraject om al de werkprocessen digitaal te maken. Daarom wordt er gemiddeld een doorlooptijd van drie à vier maanden gerekend om de puntjes op de i te zetten. Wacht dus niet te lang meer om alles in orde te brengen. 




DEEL DIT BERICHT:

Recente projecten